top of page

5 דרכים יצירתיות לנצל את האור הטבעי בבית הפרטי שלך

פתרונות תאורה ירוקה וטבעית הופכים פופולריים יותר ויותר ככל שבעלי בתים מחפשים דרכים להפחית את עלויות האנרגיה וההשפעה הסביבתית שלהם. פתרונות תאורה טבעית יכולים לעזור לך לחסוך כסף על חשמל בעזרת השקעה בפתרונות אלה, בטווח הרחוק תוכלו להפחית את עלויות החשמל ואנרגית הבית. פתרונות תאורה טבעית כוללים מגוון רחב של מוצרים ודרכים להאיר את הבית. אלו מספקים אור טבעי ומסייעים להפחית את הצורך במקורות אור מלאכותיים. לא רק שהם מספקים אור טבעי, השקעה בפתרונות תאורה טבעית היא דרך קלה להפוך את הבית שלך לחסכוני יותר באנרגיה תוך יצירת מרחב מחיה בריא יותר לך ולמשפחתך.


1. פטיו

חדר אור הפתוח לשמיים. מההיבט הפונקציונלי מכניס את האור לחדרים חשוכים, נמוכים ללא חלונות, או מבואות. מההיבט העיצובי הפטיו הוא דרך מצוינת להכניס את החוץ לתוך הבית שלכם. ואף להעניק מראה גדול יותר לחלל הבית. זהו אזור שבו אתם יכול להשתמש כדי להירגע וליהנות מהתאורה הטבעית של השמש, תוך יצירת חדר מואר.

חדרי הפטיו הופכים פופולריים יותר ויותר בבתים פרטיים בשל הרבגוניות והמשיכה האסתטית שלהם. ניתן לשלב איזורי ישיבה, גינה ירוקה, עץ או סתם מרחב להירגעות, שתוכלו ליהנות ממנו כל השנה. מעבר לשימוש השכיח בפטיו בחללים הציבוריים, אני אוהבת לשלב בתכנון במקומות מפתיעים ולא שגרתיים כמו בחדרי מדרגות, מעברים, או חדרי רחצה. מעבר לעניין של הכנסת האור, הפטיו מעניק מראה עיצובי של טבע ירוק אל תוך חלל הבית. הפטיו יכול להיות בכל צורה וגודל בהתאם לתכנון הבית שלכם. בנוסף חשוב לדעת שהפטיו אינו נכלל בחישובי השטחים בתכנון הבית מבחינת הרישוי.

פטיו

2. סקיילייט בתקרה/בגג

הסקיילייט הינו חלון בגג או בתקרה, המשמש כחלון לכל דבר, רק שמיקומו אינו בקיר כמו חלון סטנדרטי. הסקיילייט הינו פתרון מצויין להכניס אור טבעי ואוורור לבית.

הסקיילייט נולד כפתרון פונקציונלי להארה ואוורור של גג רעפים בחדרים בהם לא ניתן לשלב חלון בקיר. במקביל התפתח זאנר של בתים פתוחים ומוארים והפתרון המסורתי הפך לאלמנט עיצובי, הנחשק בבניית הבתים הפרטיים. הסקיילייט קיים במגוון צורות ואפשרויות כמו: חלון קבוע, חלון נפתח, סקיילייט שנפתח כפתח שירות לעלייה לגג או למרפסת זיזית בגג רעפים. בעזרתו אפשר להנות מהיופי של הטבע מתוך הבית שלך גם בימים סוערים ועדיין להשאר בטוח ונינוח. ניתן לשלב את הסקיילייט בכל מקום בבית אם זה בחדר שינה, חלל מרכזי, חדר מדרגות או מתחת למקלחון בחדר הרחצה. כיום בשווקים יש מספר רב של חברות המציעות סקיילייטים נפתחים לגג רעפים או גג שטוח כמוצר מדף בגדלים שונים ומגוונים. אם רוצים סקיילייט קבוע בגודל אישי, ניתן לבצע זאת עם ספק אלומיניום. מבחינה אנרגטית מומלץ לבחור בזכוכית בידודית + זכוכית UV למניעת עיבוי והולכת חום וכמו כן אפקט חממה.

סקיילייט

3. כיפות תאורה

כיפת תאורה בתקרה או בגג היא דרך מצוינת להכניס אור טבעי ולא ישיר לחלל הבית. האור נכנס ע"י טכנולוגיה של מראות המובילות את האור דרך שרוול. זהו פתרון נהדר לחדרים ללא חלון באזור קיר משותף כמו דו משפחתי,מרתפים, וחדרי רחצה.

ישנן כיפות תאורה ישירות שמעניקות רק צוהר אור מגג הבית אל החלל ובנוסף יכולות לספק נוף יפה של השמים, תוך מתן פרטיות והגנה מפני פגעי מזג האוויר. כיפת התאורה משמשת גם כאלמנט דקורטיבי, ומוסיפה עניין ומרקם לכל חלל פנימי. כיום ישנן כיפות תאורה משולבות באורור וונטה, שיודעות להשתלב במישורים אופקיים ואנכיים. בנוסף הכיפות מעניקות פתרון מושלם למרתפים לסילוק גז רדון, אורור חדרי רחצה ושירותים ללא חלון.

כיפת תאורה

4. חלונות עיליים

עוד פתרון תאורה נהדר להזרמת אור ואוורור החלל. ללא הכנסת קרינה מחממת וקרן שמש ישירה על השוהים בחלל. מומלץ למקם חלון קיפ צד גבוה בצמוד לתקרת הבית, אשר מיקומו מאפשר יניקת אוויר חם ושיחרורו החוצה ממש כמו 'ארובה', זהו פתרון שמגיע אלינו ממדינות הים התיכון החמות מלפני שנים רבות. מעבר לעניין הפונקציונלי, חלון צד מעניק מראה פתוח ומרשים לבית. כמו כן חשוב לעשות הכנה להזנה חשמל עבור פתיחה מרחוק לחלון, (מתג או שלט) שאינו נגיש בגלל גובהו.

חלונות עליים

5. ויטרינות

הדרך הנפוצה ביותר לניצול אור טבעי לחלל הבית.

כאשר אני ניגשת למלאכת תכנון הבית, אני מקדישה זמן וחשיבה למיקום החלונות וגודלם ביחס לכיווני השמש. ממקום של קיימות וחשיבה אנרגטית. אין כמו בית מואר עם חלונות גדולים וגבוהים שמכניסים את החוץ פנימה, ונותנים הרגשה של מרחב. אך עם כל התכנות הנהדרות הללו, יש גם חסרונות. חשוב לזכור שאנחנו חיים במדינה שטופת שמש וחמה ביותר. בימי הקיץ החמים הוטרינה עלולה להוות מטרד גם בתוך הבית כאשר השמש חודרת אל המרחב ומחממת אותו ואז אנו נדרשים לשלם חשבון חשמל גדול על מיזוג הבית.

לכן חשוב מאוד למקם פתחים גדולים בצדדים בהם השמש לא יוקדת כמו צד צפוני או מערבי. השמש כידוע זורחת במזרח ובשיאה נמצאת בדרום. כך שאם לא מתאפשר ואין מנוס למיקום הויטרינה הגדולה לכיוון זה יש צורך לדאוג לפתרונות הצללה כמו פרגולה או וילון פנימי למיסוך. בנוסף מומלץ להשקיע בזכוכית מסוג UV שהודפת את קרינת השמש ומשאירה חלק גדול מהחום בחוץ.

ווטרינות

bottom of page